VRAAGVERHELDERINGSGESPREK

Vraagverhelderingsgesprek
Vraagt u ondersteuning van de gemeente Horst aan de Maas? Of heeft iemand anders u hiervoor aangemeld? Dan wordt u waarschijnlijk uitgenodigd voor een vraagverhelderingsgesprek.
Wat is een keukentafelgesprek?
Als u via het Team Toegang contact zoekt met de gemeente en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel ‘het vraagverhelderingsgesprek’.
Het gesprek wordt liefst bij u thuis gevoerd. In de praktijk kan het gesprek ook ergens anders plaatsvinden.
Tijdens het gesprek praat u met een medewerker van het Team Toegang. Het gesprek gaat over uw hulpvraag en de mogelijke oplossingen daarvoor. Na het gesprek wordt een plan gemaakt om uw problemen aan te pakken.
Wie zijn er bij het vraagverhelderingsgesprek?
Het gesprek voert u met een medewerker van het Team Toegang. Het kan zijn dat u het gesprek heeft met méér dan 1 persoon.
De gemeente zal ook vragen of u iemand uit uw omgeving wilt meenemen. Bijvoorbeeld uw partner, een familielid en/of een mantelzorger.
U kunt ook een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen naar het gesprek.
3 onderdelen
Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:
Wat kunt u zelf doen?
Wat kunt u zelf doen om uw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar u zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van uw eigen kracht.
Wat kunt u samen met anderen doen?
Wat kunt u doen met hulp van de mensen om u heen, met uw sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor u zorgen? Of die u helpen? Zijn er misschien andere mensen die u daarvoor kunt vragen?
Het gesprek voorbereiden
Bereid uw gesprek goed voor en laat u indien gewenst bijstaan door een onafhankelijke cliëntonderteuner of een ouderenadviseur.

Terug naar Zorg aanvragen